Monday, March 28, 2011

My Meal Plan

Terima kasih kepada line internet yang slow ya amat, aku rase dah 3 minggu tak update blog nih..lagi-lagi post aku kali nih nak upload banyak gambar..hari ni aku tak tau la nape mood wireless tiba-tiba baik, so boleh la aku meng'update' blog kesayangan aku nih..huahuahua..

Atas cadangan 1 of the reader, post kali ni aku nak share pasal my personal meal plan..

Meal plan ni aku guna setiap hari tuk 1 minggu kecuali Rabu & Sabtu..

kalau masih ingat post sebelum ni, constant amount of calories everyday agak kurang berkesan sebab takde element of surprise to our metabolism, so tuk hari Rabu aku buat as a high calorie day

bagi korang, it’s up to yourself nak pilih hari ape tuk jadi high calorie day, jangan setiap hari dah la..(Unless gaining weight is your target)

Aku pilih hari Rabu sebab kat UIA nih ade pasar malam setiap hari Rabu, so aku boleh gi sana & beli macam-macam without worry about ruining my diet plan..HAHAHAHA!!

tuk hari Isnin, Selasa, Khamis, Jumaat & Ahad, ape yang aku makan aku letak dalam table kat bawah ni, sekali ngan nutritional value setiap makanan tu..



Lunch and snack

this is my dinner

menu makan malam aku hari rabu


My weekly meal plan

For water, except for anlene yang aku minum time breakfast tu, & water content in food, the only fluid that goes into my body is plain water..Air sejuk yang aku minum dari water cooler..

strictly NO soft drink, NO teh tarik, NO milo ais & not even orange juice..aku hanya minum air kosong, & total water intake aku sehari is 2.5 liter..

Bad side bout my personal meal plan:

carbohydrate:protein:fat ratio, jauh beza dengan what I recommended before 60% carbs, 30% protein, 10% fat.. The reason is, aku takleh terlalu memilih or to be too specific on what I am eating..Since aku duk kat hostel, the only food source is beli kat café..So, like it or not, aku kena makan what is available..

kalau tengok kat lunch menu & dinner menu, dua-dua aku consume telur dadar..sebabnya aku nak maximize protein intake..telur dadar is the cheapest protein source available (walaupun tinggi cholesterol) yang aku boleh beli kat café..of course the reason is cost..

About makan 6 kali sehari cam yang aku recommend tapi aku sendiri tak buat, sebabnya same..Cost..lagi selalu aku makan, lagi banyak duit keluar..i couldn’t afford it, at least for now..

Advantages meal plan aku nih, aku cuba sebaik mungkin tuk optimize my protein intake..aku nak buang lemak, not muscle..So aku kena pastikan protein intake aku cukup tuk build & repair my muscle after workout..

The other thing is total calories..My energy requirement is 1600 kcal per day..Meal plan kat atas tu bagi aku bout 1200 kcal per day, deficit of 400 kcal..1 way to lose weight..

So, you can go through my meal plan to get the idea on how to make your own meal plan for a week tapi don’t follow exactly cam yang aku buat..Try as much as possible tuk achieve 60:30:10 ratio tu, and avoid consuming high cholesterol food too much..kalau kat rumah, prepare sendiri makanan so korang boleh adjust sendiri banyak mana minyak, garam nak guna..

Wait..What about Saturday?? Suddenly jump into diet program will make some people suffer mentally..yela, dulu makan sedap sekarang makan oat meal je?? Perasaan ni yang buat kita susah nak diet, ade yang seminggu je tahan, ade yang lama sikit, 2 minggu pastu back to old eating habit..jadi, tuk elak craving ni, plus to keep us motivated to continue our diet plan the following week, tu la yang buat hari Sabtu special..It’s a CHEATING DAY for all dieters..harinih kita akan curang kat diet plan kita sendiri..hahahaha..So, ape yang nak buat bila hari Sabtu?? Don’t go for exercise..bermalas-malasan je kat bilik tuh..And just EAT EAT EAT ANYTHING..Yup..Eat anything yang korang craving time diet 1 minggu tuh without restriction..Cam aku, ape yang aku makan time free day nih?? TADAAA!!







2 comments:

  1. buruk giler perangai makan burger n chicken chop tu semua..plus coke plak tu..
    Razi, nie bukan diet namanya..eleh, dan2 ada hari "cheating Day". first2 siap calculate total protein fat n cholestrol la bagai..cehh!!last2 makan gak bende2 nie..abis rosak diet seminggu..

    kalau nak diet, fisrt thing kena avoid adalah fast food and carbonated drink tu semua.. buat cam aku and lis, minum lemon tea, pun salah satu tuk diet sebenarnya..haha..

    dah la, byk lak aku bebel..recheck ur diet schedule! boleh la ada "cheating day", tapi time aritu, jgn melampau sgt consume benda2 x berfaedah nie..haha~ selamat berdiet..=p

    ReplyDelete
  2. hahahaha..ni bukan aku consume 1 hari ye..agak melampau la kalau cheating day tu aku telan semua tu..mau termuntah balik aku..huhu..ni just nak bagi basic idea ape boleh makan time cheating day..n yes, kalau mampu jangan la minum ape2 yang manis..tapi apakan daya, aku hanya insan biasa..so time cheating day la aku hentam..hehehe..

    ReplyDelete